Saturday 8 June 2013

Kenapa lebah..?

Be like a bee! HIDUP MULIA atau MATI SYAHID!!



Bzzzz…(bunyi lebah).

Weh, lebah weh! Lari!!!

Itu lah kebanyakan budak kampung mengalami ketika zaman nakal kanak-kanak mereka. Orang dah kata sarang lebah jangan di jolok, pergi jolok siapa suruh. Haaa…

‘Errr, peribahasa tu bukan tebuan ke..? Salah fakta ni…'

Ok, maaf. Dulu saya tak malas belajar peribahasa masa kelas BM. Tapi, buan peribahasa ini saya nak ceritakan. Heh

Anda pernah dengar tentang sengat sang lebah ni? Cukup menarik! Sungguh!

Lebah pekerja( nama spesis lebah) ini, takkan menyengat orang sesuka hatinya. Mereka hanya akan menyengat bila ‘tanah tumpah darah’ mereka di cabuli oleh manusia yang rakus inginkan madunya. Errr, saya rasa anda sudah tahu yang ini…

Tapi, saya yakin, pasti dan tiada sangsi lagi tidak ramai yang tidak tahu tentang sengat sang lebah ini. Sejurus selepas lebah-lebah ini mengeluarkan sengatannya kepada tubuh anda, bukan saya. Diibaratkan mereka telah menghembuskan nafas terakhir.

‘Gulp! Biar betul  dorg sanggup buat macam tu. Kalau aku, haish…. Tak sanggup laa. Baik lari pergi buat sarang baru’

Amboi, anda ingat senang nak bina. Cuba tera buat skek! Cakap boleh la..

Okay, Jepp! Control marah siket… hehe

Baik? Persoalannya? Anda ada terfikir kenapa mereka sanggup melepaskan ‘nyawa’nya? Sedangkan mereka punyai banyak lagi pilihan? Anda terfikir?

Tidak! Anda yang berfikir sebegitu ternyata salah dan sama sekali tidak benar!

Anda tahu kenapa..?

Sang lebah ini, sebenarnya punyai dua pilihan sahaja! Itulah, HIDUP MULIA atau MATI SYAHID!

‘Errr, lebah pun ada mati syahid eh? Wow! Sungguh cool dan osem!’

Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir.
(Ar-Ra’d,13:3)

Sekarang anda pergi depan cermin. Lihat diri anda. Sudah? Siapa lebih hensem? Lebah atau anda? Siapa lebih osem dan bergaya? Lebah atau anda?

Errr, saya rasa anda tersalah ambil cermin. Bukan cermin tu. Ambil cermin ‘hati’. Haaa, yang tu lah. Itu lah, cermin ‘iman’!

Antara  anda dan lebah? Siapa yang DIA telah melebihkan dari segi ciptaanNYA. Anda lah! Anda yang diberi  akal untuk berfikir. Untuk menilai apa yang baik. Dan apa yang buruk. Dengan akal juga lah anda harus gunakan untuk bertindak! Tapi ingat harus dengan al-Quran dan as-Sunnah.

Kalau sang lebah, mampu bertindak sedemikian. Walau tanpa akal dikurnia. Habis kita? Diberi kelebihan akal, apa tindakan kita? Apa yang kita lakukan bila ‘kiblat pertama’ di cabuli? Berdiam diri? Mendengar  TV3 sambil menggeleng-geleng kepala. Itu sahaja anda mampu?

Saya rasa, lebih baik anda, saya dan kita semua jadi lebah. Dan biarkan lebah itu sahaja yang berjihad ‘menyengat’ pengacau-pengacau baitul muqaddis itu!

Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah - membela ugamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(At-Taubah,9:39)

Anda lihat sejarah dahulu. Bagaimana kaum nabi nuh diberi tanggungjawab yang sama seperti kita sekarang ( baca: Kau lah!! Siapa lagi?... ), tapi apa mereka buat. Mereka mengabaikan tugas itu. Anda tahu apa jadi?

Jengjengjeng!!! Huish seram pulak! Hujan lebat turun, banjir! Dan mereka ditukarkan pula dengan kaum nabi Hud untuk menerima tanggungjawab yang sama.

Dan begitulah terjadi seterusnya. Sehingga kaum kekasih ALLAH, nabi Muhammad s.a.w.  diberi tugas ini. Jadi persoalannya, adakah anda, saya dan kita semua ingin sejarah ini berulang. Anda mahukan kita ini kemudiannya ditukarkan kepada kaum seterusnya.?  

…..Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum Nabi Nuh, dan Allah telah menambahkan kamu kelebihan….
(Al-A’raf,7:69)

…..Dan kenanglah ketika Allah menjadikan kamu khalifah-khalifah sesudah kaum ‘Aad, dan ditempatkan kamu di bumi…..
(Al-A’raf,7:74)

Apa anda mahu lihat selepas ini, kita semua ditimpakan aab seperti kaum dahulu? Kemudian, lebah-lebah tadi pula yang akan menggantikan kita. Mempertahankan al-Aqsa, mengorbankan nyawa untuk baitulmaqdis. 

Segala terpulang kepada kita. Ya! Anda! Saya! Kita semua! Siapa kita? Kita lah, hamba dan khalifahnya! Abdullah wa Khalifatullah! Kalau bukan kita? Siapa lagi? Jangan biar lebah mengganti kita! Biar kita yang terakhir memegang tanggunjawab dan amanah yang sumpah berat ini.

So, laksanakan tugas ini sebaik mungkin! Ayuh! Rakan, taulan, ibu, ayah, cikgu, Perdana Menteri, Sultan, Raja, hatta makcik café atau pakcik tolong sapu sampah dan semua yang bergelar umat MUHAMMAD! 

Kita bantu, support, hulurkan apa yang termampu, paksa diri, untuk terlibat dalam membantu sahabat kita di palestin! Yang mengorbankan diri seperti LEBAH menjaga kiblat pertama kita!

JOM!!! 

-BraderJepp-

No comments:

Post a Comment