Wednesday, 12 March 2014

Ke mana #MH370..?

Jangan pernah berputus asa ! Kerna rahmat Allah itu ada. 

Menjadi kebiasaan, setiap pagi kita akan dikejutkan dengan alarm yang kita pasang sebelum tidur. Tetapi pada sabtu 8 Mac, kita satu dunia dikejutkan dengan misteri kehilangan pesawat MH370. Aneh memang aneh !

Hilangnya pesawat ini menjadi semakin misteri walau setelah hampir seminggu usaha mencari diteruskan dengan pelbagai aset tercanggih dunia digunakan oleh beberapa negara yang turut membantu. Namun segala usaha itu gagal.

Tak kurang juga pakcik bersongkok hitam yang turut ingin membantu. Tetapi pada saya mungkin pakcik tersebut tersalah tempat. Kerana alat-alat yang digunakan adalah alat untuk menangkap ikan. Tak gitu..?

Chop ! Anda sedar atau tidak, betapa hilangnya MH370 ini memberi banyak perubahan kepada masyarakat kita. Rakyat kita kembali bersatu dengan doa dan solat hajat yang tidak putus-putus. Tambahan oula, meningkatkan hubungan antara negara-negara jiran. Selain itu, ia memberi kesedaran bahaw.....

Cukup-cukup ! Macam menjawab soalan esei sejarah SPM pula rasanya.

Kalau anda berfikir sejenak, bukan sahaja MH370 ini sahaja pernah mengalami kes kehilangan. Anda juga pasti mengalami kehilangan yang berupa jam tangan, telefon selular, barang kemas, alat solek dan bermacam lagi. Atau mungkin juga anda mengalami kehilangan buayafriend atau gilafriend. *bukan typo*

Tetapi, pernahkah anda mengalami kehilangan jiwa anda..? Ya, sehingga akhirnya menjadi jiwa kosong seperti yang kita bincangkan pada forum yang pertama dulu.

Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?
(Al-mukminum, 23:115)

Ketahuilah, anda adalah milik kekal Yang Maha Pencipta. Dan, anda tidak diciptakan utk main sorok-sorok seperti zaman kanak-kanak dahulu. Sehinggakan, anda hilang jiwa anda. Buntu, arah mana yang harus anda ikuti.

Kehidupan ini bukan ibarat jalan di sungai yang anda tidak perlu pilih mana satu jalan yang benar. Tetapi, kehidupan ini ibarat jalan raya yang bersimpang-simpang. Kita sentiasa terdedah kepada pilihan dan pilihan mana adalah jalan yang diredhai Tuhan.

Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta (terhadap Allah).
(Al-an'am, 6:116)

Sekarang tugas anda untuk kembali mencari jiwa anda yang telah hilang. Bukan guna bomoh atau pawang. Tetapi jawapannya ada pada naskah yang baik tersusun di para surau. Bukan untuk ditunjuk atau ditayang. Bukalah, dan bacalah. Yakinlah, itulah kalam Allah ! Supaya kita tahu, apa yang Sang Pencipta katakan pada yang dicipta.

-BraderJepp-

Di sini BraderJepp mengambil kesempatan agar kita tidak putus mendoakan penumpang dan krew MH370 agar selamat semuanya. Dan mendoakan agar keluarga mereka terus kuat emosi dan jiwa menghadapi ujian ini.

No comments:

Post a Comment